Ads 468x60px

sâmbătă, 20 aprilie 2013

Mass-media moldovenească – o rușine națională

Aș începe de la premisa că presa ar trebui sa aduca realitatile poporului catre conducatori si nu teatralismele dezgustatoare ale ultimilor catre cetățeni. La noi însă media corespunde doar așteptarilor politicului și nu prea are multe în comun cu expunerea situației reale din țară sau cu promovarea unor valori fie ele și general-umane. Aceasta, din păcate, este programată a satisface necesitățile josnice ale maselor consumatoare. Educative le putem numi doar dacă scopul acestora corespunde unor interese aparte.

Dacă în străinătate emisiunile Radio-TV sunt cotate inclusiv și după calitatea informațiilor oferite publicului la noi șefii posturilor media de-abia sunt în stare să umple eterul, în cea mai mare parte, cu știri fără nici o utilitate. Părerea mea este că, nu sunt probleme în numărul subiectelor care apar în fiecare moment în țară și străinătate ci în capacitatea intelectuală a celor care sunt responsabili pentru încadrarea acestora în tematica general stabilită.

Am ales aleatoriu câteva posturi radio străine (RFI.fr, BBC.co.uk, RUVR.ru) spre care-mi îndrept mai mult atenția și am încercat să le compar cu trusturile media moldovenești (să zicem Jurnal.md și Publika.md) la nivel de promovare tematică. În primul caz spectrul de subiecte este inclus în emisiuni educative, culturale, științifice pe când în cel de al doilea caz totul se reduce la știri din categoria politică, divertisment abject și criminalitate.

Mulți mi-ar reproșa că n-am luat în considerare aspectul financiar care determină toate celelalte rezultate însă eu n-aș fi atât de categoric. Problema și, în același timp, rezolvarea calitativă depind, după mine, mai mult de inteligența, orgoliul profesional, independența și imaginația jurnalistilor și toate luate împreună. Un început ar fi răsunsurile pe măsură la atacurile soft power venite de prin prejur...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu