miercuri, 11 iulie 2012

Despre fanatism și fanatici

Cu puțin timp în urmă am găsit pe net o înregistrare, unică de altfel, din cadrul unei conferințe la care a ținut o prelegere părintele Agapie Corbu - unul din cei mai buni profesori universitari care mi-a fost dat să-i am. Tema este relevantă cel puțin datorită speculațiilor care sunt făcute acum referitor la utilizarea termenilor expuși în titlu.

Vă las să audiați înregistrarea cu transcrieirea de rigoare.





“…O alta chestiune, iarasi, esentiala pe calea sfinteniei este credinta ortodoxa. Si ne prezinta [Sfantul] Chiril si pe Sfantul Eftimie, si pe Sfantul Sava si pe ceilalti, avand multa ravna catre credinta ortodoxa, dar, in acelasi timp zice, “fiind fara fanatism“.

Zice despre Sfantul Eftimie ca era plin de blandete in ceea ce priveste dreapta credinta, dar era si plin de ravna pentru aceasta. Si, intamplarile de atunci, diferitele scandaluri pe teme hristologice, diferitele “partide” care se creasera atuncea au produs mare tulburare, si la un moment dat chiar s-a urcat pe tronul Ierusalimului un eretic care l-a izgonit pe patriarhul ortodox, un oarecare Teodosie, iar Eftimie, pentru ca nu vroia sa produca scandaluri, sa se puna in fruntea oamenilor, sa transforme Biserica in camp de lupta, s-a retras in pustie, in adancul pustiei si lucra prin rugaciune – lucru care s-a dovedit a fi foarte rodnic pentru Biserica, pentru ca la cateva luni acest Teodosie a fost indepartat si a revenit patriarhul ortodox Iuvenalie.

Asadar si aceasta credinta ortodoxa – da, pe de-o parte o pazim cu scumpatate, dar, pe de alta parte fara fanatism, pentru ca deja fanatismul nu mai este ortodox, si atuncea cadem intr-o contradictie: pretindem ca suntem ortodocsi, dar ne lipseste ortodoxia.

- Ce sa intelegem prin a nu fi fanatici? Daca asteptam din partea Bisericii un cuvant hotarat impotriva unor patimi, inseamna ca putem fi numiti fanatici?

- Pai depinde de modul in care se face cuvantul. Fanaticul este cel care, in general, din cauza ca e fixat pe o anumita problema devine obtuz, nu mai vede nimic altceva. Si nu se bazeaza fanaticul pe puterea si lucrarea lui Dumnezeu.

Acuma stiti scandalul cu Vatopedi. Daca Vatopedi ar fi o manastire fanatica, ar incepe cu scandaluri, cu demonstratii, cu pancarte. Credeti ca le-ar fi greu sa mobilizeze, cum zice Hristos: credeti ca mi-e greu sa ma rog sa vina, sa trimita Tatal, douasprezece legiuni de ingeri? Asa putea si manastirea asta, dar nu face, ca nu-i manastire fanatica. Daca ar fi zelotista nici nu vreau sa-mi imaginez ce s-ar intampla.

Asadar fanaticul, din cate cred eu, nu ia in considerare lucrarea lui Dumnezeu.

Ce face [Sfantul] Eftimie? Efitmie se retrage in Panherimos, zice Chiril, adica in pustia cea mai adanca, pana ce va trece scandalul. Si este un verset, care acuma se va tot citi in fiecare duminica, in fiecare saptmana la Utrenie din Isaiia, si anume: “Ascunde-te, poporul meu, cat de cat – cat de putin -  pana ce urgia va fi trecut“.

Si regasim acest verset in Apocalipsa, unde se spune ca poporul lui Dumnezu sa nu se faca partas pacatelor care bantuie in cetatea Babilonului, cetate care de fapt este societatea, adica nu un anumit oras, cutare sau cutare oras. Este societatea contemporana apostaziata, cazuta de la Dumnezeu. Fie ca e in Romania, fie ca e in Rusia, fie ca e in America, e o societate care nu mai functioneaza pe principiile  crestin-ortodoxe. Ca ea este compusa dintr-o majoritate ortodoxa, asta e altceva, dar nu inseamna ca ea functioneaza, ca la temelia ei stau principiile Bisericii.  De-asta se vorbeste si de separarea Bsiericii de Stat.

Asadar asta inseamna sa nu fii fanatic: sa lasi si lucrarea lui Dumnezeu. Tu sa tii cu fermitate credinta ta, dar pana la urma Dumnezeu este cel care conduce istoria si sa-I lasam Lui dreptul acesta, sa nu I-l rapim.

Si ceea ce aduce tulburare in suflet, tot ceea ce tulbura duhul rugaciunii tinde sa vina de la un anumit zel nebun, de care vorbeste si Sfantul Isaac Sirul: “vatamarea care vine din partea zelului celui nebun“.

Asadar nu exista numai un fanatism din acesta, in domeniul patimilor, stiu eu, de tipul: “Biserica ar trebui sa vina cu metode de inchizitie si sa puna capat raului in lume“, ci exista si un zel nebun, care-i pandeste si pe pustnici, si pe calugari prin manastiri, un fanatism din acesta duhovnicesc“.

Întreaga conferință a părintelui Agapie Corbu o puteți găsi urmând link-ul.

_______________
Țin să mulțumesc autorilor paginii electronice Război întru Cuvânt pentru această înregistrare unică.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu